Logo
  • Kontakta oss
  • LK Group
  • Press
  • svenska
    • English
    • Deutsch
    • Svenska
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Facebook
    • Instagram
  • Produkter
  • Support(current)
  • Nyheter
  • Om oss
  • Produkter
    • Armatur för varmvattenberedning
    • Avluftningsventiler & luftavskiljare
    • Backventiler
    • Expansionskärl & säkerhetsgrupper
    • Flexibla slangar
    • Flödesvakter
    • Gängade rördelar - mässing
    • Gängade rördelar - rödgods
    • Kapillärrördelar - koppar
    • Kapillärrördelar - rödgods
    • Klämringskopplingar & stödhylsor
    • Kulventiler
    • Laddningsautomatik
    • Laddningsenheter
    • Manometrar & termometrar
    • Packningar
    • Prefab
    • Pumpgrupper
    • Pumpventiler & pumpkopplingar
    • Påfyllnings- & avtappningsventiler
    • Shuntautomatik
    • Shuntventiler
    • Slangklämmor
    • Smutsfilter
    • Solvärmepaket
    • Säkerhetsventiler
    • Termiska ventiler & backventiler
    • Tryckreduceringsventil
    • Ventilmotorer
    • Växelventiler
    • Övrigt
  • Support
    • 840/841 2.0
    • FAQ
      • Produkt
        • Vad är gångtiden på en SmartComfort
        • Kan man använda LK´s säkerhetsventiler med ånga?
        • Fungerar alla LK 810 ThermoMat reservdelarna till hela sortimentet?
        • Kan man ersätta en Honeywell växelventil och ställdon med en LK 525 MultiZone med ställdon?
        • Kan jag köpa reservdelar till Acaso 3-vägs ventiler i gjutjärn?
        • Jag har ett RP 12 liters expansionskärl med anslutning på långsidan men kan inte hitta denna produkt på er hemsida?
        • Varför hittar jag inte rätt reservdel (känselkropp) till mitt laddpaket?
        • Är det möjligt att plocka bort shuntmotioneringen på en LK SmartComfort?
        • Jag har en LK 550 AquaMix där jag bytt ut insatsen. Nu får jag ut dåligt med värme, kan jag göra något åt det?
        • Hur rengör jag filtret
        • Tappat bort luftskruv
        • Jag får felaktig temperatur på varmvattnet ur kranen, vad gör jag?
        • Säkerhetsventilen läcker
        • Min växelventil roterar åt olika håll, är det något fel?
        • Kan jag köpa en isolering till min LK 521 MultiFill?
        • Kan jag byta ut min vattenmätarkonsol mot en ny variant utan anpassning
        • Vilket expansionskärl ska jag köpa?
        • Min LK SmartComfort säger att utegivare saknas, men min produkt ska inte ha en utegivare.
        • Passar LK SmartComfort på en shuntventil av ett annat fabrikat?
        • Kan man uppgradera en LK 110 till en LK 130 genom att köpa och addera enrumsenhet? Eller behöver jag köpa en helt ny LK 130?
      • Kundsupport
        • Hur mycket kostar den här artikeln?
        • Har ni denna artikel i lager?
        • Vad är skillnaden mellan sanitetsvatten och värmevatten?
        • Vad är ett Kvs-värde?
        • Vad står HVAC för?
        • Var kan jag hitta teknisk dokumentation till en produkt?
        • Om jag tappat bort instruktionsmanualen, hur kan jag få tag i en ny?
        • Hur kontaktar jag kundtjänst?
        • Säljer ni direkt till privatpersoner?
        • Säljer ni direkt till installatörer?
        • Vem ska jag kontakta om jag har frågor gällande min order?
      • Marknad - Press
        • Var kan jag ladda ner er logotype
        • Hur gör jag för att ladda ner en produktbild
    • LK 551 HydroMix & A&O
  • Nyheter
    • Aktuella Mässor
      • GET Nord, 19-21 november 2020
      • MCE, 8-11 mars 2022
      • WeBuild Energiesparmesse, 24-28 februari2021
      • ISH, 22-26 mars 2021
      • SHK, 1-4 september 2020
      • Progetto Fuoco, 19-22 februari 2020
    • IFH Intherm, 2020
    • Kampanjsida
  • Om oss
    • Samhällsengagemang
    • Öppettider
    • Miljöengagemang
  • Kontakta oss
  • LK Group
  • LK Group pressrum
Har du en fråga - här kan du hitta svaret

På den här sidan hittar du svar på flera vanligt förekommande frågor om LK Armatur och våra produkter. Du kan sortera på "Alla kategorier" menyn genom att klicka på frågorna, eller så gör du en frisökning under "Frågor och Svar".

Hittar du inte svaret på din fråga så mejla in den till faq@lkarmatur.se så lovar vi att besvara den så fort vi kan.

OBS! Denna sida är just nu under uppbyggnad så ha tålamod och mejla oss alla frågor som du inte hittar svaret på idag på mejladressen ovan.

Alla kategorier

Produkt

Kundsupport

Marknad - Press

Frågor och svar

Är det möjligt att plocka bort shuntmotioneringen på en LK SmartComfort?

Ja, genom att hålla menyknapp och minus knapp nedtryckt i ca 5 sekunder plockas shuntmotionering bort. För att aktivera pumpmotionering hålls menyknapp och plusknapp nedtryckt i ca 5 sekunder.

Relaterade produkter

  • LK 110 SmartComfort
  • LK 120 SmartComfort
  • LK 130 SmartComfort

Relaterade sidor

  • Broschyrer
  • Filmer

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Smartcomfort Smartcomfort110 Smartcomfort120 Smartcomfort130

Jag har en LK 550 AquaMix där jag bytt ut insatsen. Nu får jag ut dåligt med värme, kan jag göra något åt det?

Du kan öka maxtemperaturen. Det gör du på följande sätt. 

  • Vrid ratten motsols till (+). Lossa skruven och för ut ratten åt sidan.
  • Vrid sedan ratten i ”luften” medsols mot (-). Justering kan ske i små steg och ¼ motsvarar ca. 7°C.
  • För tillbaka ratten och känn efter att den griper i kuggarna.
  • Fäst skruven och vrid sedan ratten till max (+).
  • Maximal kalibrering för att öka temperaturen är ½ varv.

Relaterade produkter

  • LK 550 AquaMix

Relaterade sidor

  • Broschyrer

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Lk550 Lk550aquamix Bytainsats Insats Ökamaxtemperatur

Vem ska jag kontakta om jag har frågor gällande min order?

Vill du mejla din orderfråga så skickar du den till info@lkarmatur.se 
Vill du hellre ringa oss för att ställa din fråga så kan du göra det på tel: 042-16 92 76.

Relaterade sidor

  • Kontakta oss

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Orderfrågor Order Leveransdatum Orderbekräftelse

Hur gör jag när jag behöver få tag i en produktbild?

Produktbilder kan laddas ner från vår hemsida i tre enkla steg.

  1. Leta upp produktsidan till den produkt du söker
  2. Högerklicka på bilden
  3. Välj "spara bild som" och välj var du vill spara bilden

Nu har du en jpeg bild som funkar bra digitalt. Behöver du bilder med tryckkvalité eller i andra format så kontakta gärna vår marknadsavdelning.

Relaterade sidor

  • Kontakta oss
  • Marknadsmaterial

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Produktbilder Laddaner Jpeg Bildformat

Var kan jag ladda ner er logotype?

Du hittar våra loggor under Support och marknadsmaterial på hemsidan.

Här finns lite olika bildformat på vår LK logga. Behöver du bilder i en annan kvalité eller i annat format så kontakta gärna vår marknadsavdelning.

 

Relaterade sidor

  • Marknadsmaterial

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Logga Laddaner Filformat Jpeg Lklogga

Säljer ni direkt till installatörer?

Nej det gör vi inte, vi ber dig kontakta en grossist för att köpa LK Armatur produkter 

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Grossist Köpa Installatörer

Säljer ni till privatpersoner?

Nej tyvärr har vi inte möjlighet att göra det. Vänd dig till din lokala installatör. 

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Privatförsäljning Installatör

Hur rengör jag filtret på en LK 520 MultiFill?   

Det gör du enkelt genom att följa stegen nedan.

 

Relaterade produkter

  • LK 520 MultiFill® 25
  • LK 520 MultiFill® 32

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Rengöra Filter 520

Vad gör jag om jag tappat bort luftskruven till min LK 550 AquaMix?

Luftskruven kan enkelt ersättas med en vanlig M5 skruv 6 mm lång tillsammans med en packning eller gängtejp. Kan även beställas via din lokala grossist på artikelnummer: 187224, 

Relaterade produkter

  • LK 550 AquaMix

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Luftskruv Lk550 Lk550aquamix

Jag får felaktig temperatur på varmvattnet ur kranen, vad gör jag?

Man kan justera temperaturområdet genom att följa anvisningen i produktbladet på LK 550 AquaMix och LK 548 AquaKit. Produktbladet finns att ladda ner från hemsidan under respektive produkt.

Relaterade produkter

  • LK 548 AquaKit
  • LK 550 AquaMix

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Produktblad Laddaner

Säkerhetsventilen läcker, varför?

Om det kommer vatten ur spillledningen så är det helt ok. När vattnet värms upp expanderar det och den ökade volymen måste ta vägen någonstans, detta ger då ett dropp.

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Säkerhetsventil Läckage

Min växelventil roterar åt olika håll, är det något fel?

Nej detta är normalt, växelventilen roterar slumpmässigt mellan port a och b. Rotationen sker med 60° vinkel

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Växelventil

Kan jag köpa en isolering till min LK 521 MultiFill?

Ja det finns att köpa som reservdel till stl. DN 25 och DN32. Artikelnummer hittar du på produktsidan under tillbehör. 

Relaterade produkter

  • LK 521 MultiFill®

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Kan jag byta ut min vattenmätarkonsol mot en ny variant utan anpassning?

Vid utbyte mot äldre utförande LK 580 så behöver du komplettera det nya vattenmätarkopplet med en muff som har artikelnummer: 016019. Skicka in din beställning på order@lkarmatur.se

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Jag vill byta ut mitt 12 liters RP expansionskärl, vilket ska jag välja?

Sitter anslutning på ditt expansionskärl på långsidan, så ska du välja expansionskärl art nr: 064010
Sitter anslutning på ditt expansionskärl på kortsidan, så ska du välja expansionskärl art nr: 5523321

Är du osäker så kontakta gärna vår kundsupport på kundsupport@lkarmatur.se
Vill du ringa oss så hittar du telefonnummer till vår kundsupport på hemsidan under "Support" 

 

Relaterade produkter

  • Expansionskärl RP

Relaterade sidor

  • Kontakta oss

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Expansionskärl Anslutning

Min LK SmartComfort säger att utegivare saknas, men min produkt ska inte ha en utegivare.

Du har antagligen ingen signal med din rumsenhet, kontrollera anslutningen.

Relaterade produkter

  • LK 100 SmartComfort CT
  • LK 110 SmartComfort
  • LK 120 SmartComfort
  • LK 130 SmartComfort
  • Monteringssatser

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Smartcomfort Smartcomfort110 Smartcomfort120 Smartcomfort130 Utegivare Signalfel

Passar LK SmartComfort på en shuntventil av ett annat fabrikat?

Ja vi tillhandahåller monteringssatser för andra fabrikat, se under monteringssatser på hemsidan

Relaterade produkter

  • Monteringssatser

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Monteringssatser Shuntventiler Smartcomfort

Hur kontaktar jag kundtjänst?

Du hittar alla viktiga kontaktuppgifter på vår hemsida under fliken "Support".

Relaterade sidor

  • Kontakta oss

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Support Kundtjänst Kontakt

Om jag tappat bort instruktionsmanualen, hur kan jag få tag i en ny?  

Du kan ladda ner en instruktion från vår hemsida. Leta upp rätt produktsida och klicka på "Downloads".

Saknas det en download flik så kontakta vår kundtjänst på kundsupport@lkarmatur.se

Relaterade sidor

  • Kontakta oss

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Manual Instruktionsmanual

Var kan jag hitta teknisk dokumentation till en produkt?

Gör såhär:

  • Leta upp rätt produktsida på hemsidan
  • Klicka på fliken "Produktblad"
  • Nu kan du spara eller skriva ut en PDF som innehåller teknisk data.

Samma information finns även i vår produktkatalog och i produkt broschyrer.
Alla kataloger och broschyrer finns också att ladda ner från vår hemsida. 

Relaterade sidor

  • Broschyrer

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Produktblad Laddaner

Vad står HVAC för?

Heating, Ventilation, Air Conditioning (värme, ventilation, luftkonditionering)

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Vad är ett Kvs-värde?

Kvs är ett mått på en ventils flödeskapacitet, beräknad enligt följande:
Lägg till 1 bars differentialtryck på en ventil och låt den köra i en timme
Det ackumulerade flödet genom ventilen i m3 = kvs-värdet
Cv är den amerikanska enheten och anger flödet i amerikanska. gallons/minut vid ett tryckfall på 1 psi. För konvertering från Kv till Cv används faktorn 1,16 (1,16 * Kv = Cv).

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Kvsvärde Kvs

Vad är skillnaden mellan sanitetsvatten och värmevatten?

Sanitetsvatten är tappvatten och värmevatten är för ditt värmesystem. Det är viktigt att aldrig blanda dessa, utan håll dom alltid i separata kretsar.

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Sanitetsvatten Värmevatten

Har ni denna artikel i lager?

Kontakta alltid vår kundtjänst för ett aktuellt leveransdatum. 

Relaterade sidor

  • Kontakta oss

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Leveransdatum Lagerstatus

Hur mycket kostar den här artikeln?

Kontakta din lokala återförsäljare för uppgifter om korrekt priser och leverans.

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Kan man uppgradera en LK 110 till en LK 130 genom att köpa och addera enrumsenhet? Eller behöver jag köpa en helt ny LK 130?

Ja det går bra att bara köpa till en rumsenhet till LK 110. När du kompletterar din LK 110 med en rumsenhet blir den uppgraderad till en LK 130.

Relaterade produkter

  • LK 110 SmartComfort
  • LK 130 SmartComfort
  • Monteringssatser

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Lksmartcomfort130 Lksmartcomfort110

Varför hittar jag inte rätt reservdel (känselkropp) till mitt laddpaket?

Troligen för att du har en äldre produkt som tillverkades innan 2010 under namnet Acaso. Acaso laddpaket angav alltid öppningstemperaturen och på dagens laddpaket anger vi alltid returtemperaturen. Titta därför i den bifogade översättningstabellen för att hitta rätt reservdel. Mer information hittar du i vår broschyr Tillbehör och reservdelar på sidan 21, som du hittar under Support/Broschyrer på lkarmatur.se

Relaterade produkter

  • LK 810 ThermoMat 2.0 G
  • LK 810 ThermoMat 2.0 W

Relaterade sidor

  • Broschyrer

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Laddpaket Acaso

Jag har ett RP 12 liters expansionskärl med anslutning på långsidan men kan inte hitta denna produkt på er hemsida?

Jo det har vi, produkten har art. nr. 064010

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Expansionskärl

Kan jag köpa reservdelar till Acaso 3-vägs ventiler i gjutjärn?

Ja det finns både insats med art. nr. 180125 och packningssats med art. nr.180126. Mer information hittar du i vår broschyr Tillbehör och reservdelar som du hittar under Support/Broschyrer på hemsidan.

Relaterade sidor

  • Broschyrer

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Acaso Reservdelar 3-vägsventil

Kan man ersätta en Honeywell växelventil och ställdon med en LK 525 MultiZone med ställdon?

Ja det går bra att ersätta och ingen anpassning behövs.

Relaterade produkter

  • LK 525 MultiZone 2V
  • LK 525 MultiZone 3V
  • LK 525 MultiZone 3R

Relaterade sidor

  • Broschyr & Produktkatalog

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Lk525multizone Lk525 Ställdon Växelventil

Fungerar alla LK 810 ThermoMat reservdelarna till hela sortimentet?

Nej det gör de inte. Du hittar rätt reservdel i vår broschyr Tillbehör och reservdelar som finns under Support/Broschyrer på hemsidan.

Relaterade produkter

  • LK 810 ThermoMat 2.0 G
  • LK 810 ThermoMat 2.0 W

Relaterade sidor

  • Broschyrer

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Lk810thermomat Reservdelar

Kan man använda LK´s säkerhetsventiler med ånga?

Ingen av LK´s säkerhetsvetiler är avsedd att användas med ånga.

Relaterade produkter

  • LK 510/511/512 MultiSafe
  • LK 514 MultiSafe
  • Säkerhetsventil MSL
  • Säkerhetsventil MSV
  • Säkerhetsventil SVW
  • Säkerhetsventil SVH

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Säkerhetsventil Ånga Lk510 Lk511 Lk512 Lk514 Säkerhetsventilmsl Säkerhetsventilmsv Säkerhetsventilsvh Säkerhetsventilsvw

Vad är gångtiden på en SmartComfort

Alla våra SmartComfort vrider 90 grader på 17 sekunder.

Relaterade produkter

  • LK 100 SmartComfort CT
  • LK 110 SmartComfort
  • LK 120 SmartComfort
  • LK 130 SmartComfort

Fick du svar på din fråga?

Taggar för ämne:

Smartcomfort Smartconfort100 Smartcomfort110 Smartcomfort120 Smartcomfort130 Gångtid
Navigering
  • Produkter
  • Support
  • Nyheter
  • Om oss
  • Öppettider
Support
  • Kontakta oss
  • Filmer
  • Broschyrer
  • Verktyg
  • Karriär
  • FAQ
Följ oss
  • Nyhetsbrev
  • Pressrum
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
LK Armatur AB

Garnisonsgatan 49
254 66 Helsingborg
Sverige

Tel. 042-16 92 00
Fax. 042-16 92 20

info@lkarmatur.se
order@lkarmatur.se

Organisationsnummer: 556249-9508

Cookies

©Lagerstedt & Krantz AB

Cookies

För att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats använder vi cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.

Läs mer om cookies